ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

بیمه سلامت در ژاپن

موفقیت در بیمه درمان ژاپن، نتیجه رُشد اقتصادی و عزم سیاسی قوی است.

سیستم بیمه درمان ژاپن، دسترسی جامع به درمان را فراهم کرده و در کسب رتبه ممتاز سلامتی توسط ژاپنی‌ها سهم بسزایی داشته است.

هزینه‌های عمومی در ژاپن از طریق نرخ بالای مشارکت بیماران در هزینه‌ها و کاهش میزان هزینه‌های درمانی، پایین‌تر از میانگین هزینه‌ها در میان کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های‌ اقتصادی نگه داشته شده است؛ به‌هرحال با ادامه فشارهای فزاینده بر هزینه‌ها، که بخشی ازآن به جهت روند سریع سالمندی در این کشور است، اصلاحاتی به‌منظور محدودکردن افزایش هزینه‌ها از طریق کارایی بهتر به همراه بالابردن کیفیت این خدمات مورد نیاز است.

سیستم بیمه جامع درمان در کشورهای آسیایی در طول دو دهه گذشته آغاز شده است؛ به طور مثال کره، تایوان و تایلند به ترتیب در سال‌های 1985-1989 و 2001 پوشش جامع را آغاز کردند.

اما ژاپن که رکورد بهترین شرایط بیمه را در میان کشورهای آسیایی دارد، نیز سیستم بیمه جامع درمان خود را در سال 1961 آغاز کرد؛ موفقیت در بیمه درمان نتیجه رُشد اقتصادی و عزم سیاسی قوی برای دستیابی به پوشش جامع بوده است .

مخصوصا همبستگی قوی مردم برای احیای مجدد کشور پس از جنگ جهانی دوم در موفقیت طرح بیمه درمان نقش به سزایی در این کشور داشته است؛ از سال 1996 تاکنون موارد مهمی که در صنعت بیمه ژاپن واقع شده، شامل "بازنگری در قانون بیمه ژاپن" و "حذف تعرفه" بوده است.


انواع طرح‌ها و پوشش‌های بیمه درمان در ژاپن

1- بیمه درمانی ملی – جهت ارائه به کشاورزان، خویش فرمایان، پزشکان و بازنشستگان و ... به گونه‌ای که بیمه‌گر اصلی شهرداری‌ها و انجمن‌های بیمه درمان هستند.

2- بیمه درمانی کارکنان – جهت ارائه به شاغلان بخش‌های خصوصی به نحوی که در این سیستم شرکت‌های بزرگ کارکنان خود را از طریق مراکز درمانی متعلق به خود و کارکنان سایر شرکتها از مراکز درمانی دولتی استفاده می‌کنند.

3- انواع دیگر طرح‌های بیمه درمان – جهت ارائه خدمات به کارکنان دولت و ارائه بیمه مضاعف می‌دهند.

اصولا در ژاپن بیمه شده می‌تواند به وسیله یک پزشک در هر کلینیک و بیمارستانی که بخواهد ویزیت شود؛ هزینه های خدمات درمانی هم به وسیله بیمار و هم به وسیله بیمه‌گر تقبل می‌شود؛ بیمارها باید درصد مشخصی از هزینه‌های درمانشان را بپردازند؛ در ابتدای هرماه، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها، ادعاهای مربوط به هزینه‌های درمان بیماران در ماه گذشته را به سازمان‌های پرداخت و تجدید نظر ارائه می‌کنند؛ پس از فرآیند بررسی که دو ماه طول می‌کشد، شرکت‌های بیمه مبالغ را پرداخت می‌کنند.

منبع: http://www.ganjico.com